Winnaars Minecraft-ontwerpwedstrijd krijgen workshop
over het werk van een architect
Gemeente ‘s-Hertogenbosch daagde, samen met computerbedrijf Microsoft, Bossche kinderen uit om hun ideale woonplek in De Haren te bouwen. Niet met hout en steen, maar op de computer.
Tijdens de digitale startbijeenkomst vertelden o.a. Zayaz, architect KAW en de projectleider van de gemeente hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat in de wijk. Wat onze kijk op de wijk is en welke thema’s volgens ons vragen om een slimme oplossing: klimaatverandering, woningnood, ruimte voor groen, sport en spel, duurzaamheid en meer. We vroegen de leerlingen: Hoe zouden jullie opa’s en oma’s willen wonen? Wat is er nodig om lekker koel en droog te wonen als het steeds warmer en natter wordt? Waar kunnen buurtbewoners spelen, wandelen, sporten en ontmoeten? Hoe ziet jouw favoriete wijk eruit?
Wethouder reikt prijzen uit
Na acht weken ontwerpen, samenwerken en bouwen was 8 mei de dag van de prijsuitreiking. Verschillende groepjes deelden met veel enthousiasme hun digitale ontwerpen tijdens een bijeenkomst in het IoT Stadslab. De leerlingen van Anthonius Abt Jenaplanschool sleepten zowel de 1e als de 2e prijs binnen. Ralph Geers, wethouder ’s-Hertogenbosch Datastad, reikte de prijzen uit: prachtige trofeeën geprint met een 3D printer, een bezoek aan de architect van de echte nieuwbouw in De Haren (KAW) en een workshop Minecraft van Microsoft. De grootste verrassing was toch wel de prijs voor de hele school, namelijk een 3D printer.
De wethouder prees de jonge ontwerpers om hun creativiteit: zwembad op het dak, gemeenschappelijke plekken om te chillen voor jong en oud, opvang van water en energie, dieren van de wijk én een achtbaan om mensen en bood schappen in te vervoeren. Zoveel ideeën en talenten, we gaan vast nog veel van deze stadsontwerpers-in-de-dop horen!
Workshop maquette maken
Jan, Thomas, Siem en Thomas zijn de winnaars van de Minecraft-ontwerpwedstrijd in De Haren, Het viertal kreeg zoals beloofd een workshop waarbij ze leerden hoe een architect te werk gaat. In ’t HarenHuis gaf architect Menno met veel enthousiasme een toelichting op het ontwerpproces. Vanuit wensen, naar tekening, naar maquette en uiteindelijk naar een echt woongebouw. De jonge ontwerpers-in-de-dop vuurden hun vragen op de architect af en gingen daarna zelf vol overgave aan de slag met het maken van een maquette.
Op de vraag wat leuker is – een ontwerp in Minecraft of van karton maken – antwoordden de basisschoolleerlingen in koor: ‘Dit is veel leuker, want je kunt de maquette vasthouden en van alle kanten bekijken.” Na een paar uur ‘knutselen’ ontstonden er leuke en diverse maquettes. Het was een gezellige en leuke ochtend. Met dank aan de architect.