Maandagochtend, Derde Haren nummer 39. Het is er een drukte van jewelste. Vaklui lopen in en uit. Sandra, Trudy, Erik en Willem – samen verantwoordelijk voor een goed verloop van de renovatie in de wijk – praten elkaar in de keuken bij over de stormschade van het afgelopen weekend. Gelukkig valt de schade mee en zijn de problemen die er zijn alweer bijna opgelost. Typisch voor de manier waarop het team samenwerkt in De Haren.
Zelf regelen
Het is een mooi clubje bij mekaar. Er wordt veel gelachen, maar ook serieus en hard gewerkt. Op de vraag hoe het komt dat het zo goed loopt vertelt Erik: “We zijn nog net geen vrienden – Sandra kijkt sip en begint te lachen – maar het voelt wel zo. Het is ook heel fijn dat de opdrachtgever niet de ‘baas uithangt’. Trudy en ik krijgen het vertrouwen van Sandra en Willem, van Zayaz.” Samen met Trudy doet hij de ‘warme opname’ bij elke woning. Ze kunnen dan zelf beslissen wat er bij elke woning nodig is. Natuurlijk binnen bepaalde grenzen, maar ze hebben hierin wel veel vrijheid. Zo kunnen ze heel direct inspelen op de situatie. “Ze nemen ons daarmee veel werk uit handen. Problemen zijn vaak al opgelost voordat ik met mijn ogen kan knipperen”, grapt Sandra.
Fijn contact met bewoners
De technische kant van de renovatie ligt voornamelijk bij de mannen. Sandra en Trudy richten zich meer op de bewoners zelf, de sociale kant van het project. Trudy is het eerste aanspreekpunt voor bewoners. “Als Erik tijdens de warme opname een rondje door het huis maakt, zit ik meestal aan de keukentafel met de bewoners. Vaak aan de koffie, want de mensen zijn hier heel gastvrij. Ze vertellen over hun leven in De Haren. Over wat er goed gaat, maar ook wat er niet zo lekker loopt. Als we de deur uitlopen weten we eigenlijk al meteen wat er nodig is; qua onderhoud aan de woning én qua hulp aan de bewoners. Als er actie nodig is op sociaal vlak? Dan bel ik Sandra om te kijken wat we kunnen doen”, vertelt Trudy.
Behulpzaam
Sandra: “We helpen graag. Bijvoorbeeld bij bewoners op leeftijd. Zij zien vaak op tegen een klusje dat voor ons een kleine moeite is. Het verschuiven van een kast of het ophangen van een fotolijstje, wij doen het gewoon even en daarmee zijn de bewoners ook weer geholpen.”
Humor helpt
Humor en lol zijn de smeerolie in de samenwerking. Er heerst een goede sfeer in het totale team, ook bij de onderaannemers. Iedereen doet zijn best om er iets moois van te maken. Willem, die vanuit Zayaz vinger aan de pols houdt als het om de uitvoering gaat: “Iedereen wil elkaar helpen en we hebben korte lijntjes. Dat werkt heel praktisch, als een geoliede machine. Het loopt zo goed, dat heb ik nog nooit meegemaakt.”
Wat maakt De Haren speciaal?
“De mensen die er wonen!”, roepen ze alle vier in koor. De Haren heeft een mooie mengeling van jonge en oude mensen, grote en kleine huishoudens, met een verschillende culturele achtergrond en manier van leven. Sandra: “Naast de mensen is de weidse opzet van de wijk met veel groen ook een groot pluspunt. Met al dat groen én onze ‘nieuwe’ woningen is De Haren een prachtplek om te wonen, toch?!”