Rensie van de Westelaken is één van de oprichters van stichting Bewoners Belangen Groep (BBG) De Haren. We spraken haar over het werk van de stichting en haar kijk op de ontwikkelingen in De Haren.
“Het is alweer jaren geleden dat ik met een paar mensen uit de buurt langs de deuren ging in onze straat. We waren het beu dat er al die jaren niets aan ons huis was gedaan, terwijl onze huizen toch best veel mankementen hadden. Uit de gesprekken die we aan deuren voerden bleek dat we niet de enigen waren”, vertelt Rensie. Het werd tijd voor een gesprek met Zayaz om hun zorgen te uiten. Een groep van zo’n dertig mensen bezocht de bijeenkomst die Zayaz organiseerde in de BBS Haren Donk en Reit. Rensie: “Medewerkers van Zayaz waren overrompeld door de grote opkomst en onze stellige boodschap: onze huizen hebben achterstallig onderhoud en daar moeten jullie iets aan doen!”
Oprichting belangengroep
Vanuit het besef dat de onderhoudsproblemen voor de hele wijk golden, besloot Rensie samen met een aantal andere bewoners een bewonersbelangengroep op te richten. “Na de oprichting zijn we bij alle huurders aan de deur geweest om hen persoonlijk te spreken. Zo’n 90% van de bewoners bleek last te hebben van vocht, tocht, houtrot en schimmel in huis. We hebben als belangengroep steeds van ons laten horen als we vonden dat Zayaz de zaken niet goed aanpakte”, vertelt Rensie stellig.
Vertrouwen terug
Rensie: “Het bericht van renovatie kwam. Daar waren we heel blij mee, want nu ging er daadwerkelijk iets gebeuren. Ons doel werd om samen met Zayaz de renovatie goed te laten verlopen. Later kwam het bericht over de sloop en de geplande nieuwbouw. Voor de duidelijkheid: wij zijn als belangengroep niet betrokken bij de ontwikkelingen rondom sloop en nieuwbouw.
Er ontstond in die tijd veel onzekerheid en onrust in de buurt. Het bericht viel bij veel mensen koud op hun dak. Mensen raakten het vertrouwen in Zayaz kwijt. Dat vertrouwen moest Zayaz weer terug zien te winnen. Bij onze belangengroep lukte dat op een bepaald moment. We voelden ons serieus genomen door Zayaz. We kregen vertrouwen in een goede afloop. En spraken open en eerlijk met Zayaz over de renovatieplannen. We werden echt bij de zaak betrokken. Dat was heel fijn!
Nu de renovatie in volle gang is, merk ik dat het vertrouwen bij meer mensen terugkomt, vooral bij de mensen waar de renovatie is afgerond. Onze bewonersbelangengroep bestaat nog steeds en als het nodig is, weten we onze weg naar Zayaz te vinden.”
Ervaringen delen
Rensie spreekt verschillende mensen in de wijk. Regelmatig raakt ze met buurtbewoners aan de praat over de renovatie. “Mijn huis is klaar, terwijl hun huis nog aan de beurt komt. Laatst nog liet ik een mevrouw mijn vensterbanken in de woonkamer zien. Ik adviseerde haar voor de brede vensterbanken te kiezen omdat de verwarming er dan onder valt. Toch mooi dat we elkaar zo kunnen helpen”, lacht Rensie.
Op de vraag waarom ze zich zo bekommert om de mensen uit de wijk zegt ze: “Ik ken veel mensen, ook met verschillende achtergronden en culturen. Dat geeft kleur aan mijn leven. We zijn allemaal buren van elkaar en moeten er samen iets moois van maken, toch?!”